Dövhallens voddcast om feminism

Ett samtal om feminism och dess betydelse mellan Mia och Malin. Mia inspirerades av bl.a. Riksteaterns poddsändningar och ville testa en variant på teckenspråk. Välkommen till Dövhallens första voddsändning del 1!
 
 
 
Del 2 (fortsättningen på samma samtal) 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Lina:

Jättebra diskussion! Intressanta fakta också, visste inte så mycket om vad feminismen är och vad det egentligen innebär men nu har jag fått grundfakta, tack!

Svar: Hej Lina! Fantastiskt att vi lyckades att klargöra vad feminismen står för i vår diskussion! /Mia
None None

#2 - - Charlotta:

Toppen! Älskar voddpast!

Svar: Tack Charlotta!!! Roligt att du tyckte om detta!!
None None

#3 - - saras:

Tack för ni delade med er den givande diskussionen! Vilken skillnad att få det på teckenspråk! Jag njöt! Bra och viktigt ämne dessutom! Fortsätt gärna med det!

Svar: Tack Saras! Roligt att du njöt!! /mia
None None

#4 - - Maria Sandin:

Äntligen klarnar det upp om ordet "FEMINISM"

Jag är en kvinna och gillar att klä mig feminint, som har alltid undrat och försökt förstå feminism som varit ett väldigt grumlig område, hittills har det varit en väldigt dålig klang på feminism känner jag, det handlar ju som ni säger, om okunskap! ett mycket viktigt ämne.

Jag är skitglad att ni tar upp detta ämnet och det BEHÖVS!!!!!!!!!!! TACK! Fortsätt med voddpast!

Svar: Hej Maria! Vad roligt att vi lyckades förklara och definiera vad feminism står för. Det kommer fler voddar inom detta ämne längre fram, var så säker på det!:-) Mia
None None

#5 - - Mimmi Granat:

Gärna göra flera såna vodpast!! Det fick mig tänka på annat saker oxå t ex butch, folk har kommit och säga att jag är butch men jag anser mig inte som butch för att jag beter mig inte som en man eller vill vara en man. Jag brukar svara, nä jag är feminist och jag döljer inte mina tuttar men jag kan inte styra över min ansikte som kan vara förvirrade för vissa. Jag har androgyn utseende ibland. Då tänkte jag ska folk säga vad jag är utan jag medger det?? Samma sak med feminister ibland som folk säger om de är feminister eller inte. Det är individuell beslut om vilka de är eller hur?

Svar: Tack Mimmi! Ja det finns MASSOR att prata om, reflektera över och synliggöra utifrån en genusglasögon och feminstiskt perspektiv. intressant det där med butch, jag tror att det ligger närmare till identitetsfråga än grundläggande värderingar som feminismen är. Om jag säger att jag är feminist så har jag en grundläggande värdering som jag och Malin tog upp i vodden. Butch är väl en livstil? Eller...Nu blir jag osäker.. Eftersom det är efter kl tolv på natten och jag inte riktigt är klar i huvudet.. också för jag har inte tänkt på det tidigare. Kan du förklara mer närmare vad du menar ? Så kanske är jag med på banan och kan diskutera med dig om denna fråga? /Mia
None None

#6 - - Ulrica:

Hej!

Ni ÄR SÅ BRA! Ni tar upp som är så intresserad att lyssna på. Det skapar fundering och synsätt så att ALLA får bättre kunskap eller nåt att tänka på ifall någon inte kunde få svar på som de funderat på.

FORTSÄTTA med det…
MVH Ulrica.

Svar: Hej Ulrika! Tusen tacktaacktack! Vi blir rörda och glada att du tycker om det vi pratade om på vodden! Vi ska göra vårt bästa att fortsätta med detta! /Mia
None None

#7 - - Mae:

JÄTTE intressant! Ni gör det såååå bra! Hoppas ni forsätter!

Svar: Tack Mae! Det lär bli flera inlägg framöver! kom gärna med förslag på ämnen som vi kan diskutera, tycka till om och dela med våra erfarenheter utifrån ett feministiskt perspektiv? /Mia
None None

#8 - - Carola:

Jag kan bara säga WOW! Jag är så glad att ni tog upp ämnnet då det är brist på kunskap om just detta. I love it!
Mvh Carola (CJ)

Svar: Kul att du tycker om det! Och hoppas du kommer gilla de andra voddarna också :) /Malin
None None

#9 - - Maja:

Vill också tacka er för voddcasten och hoppas ni gör fler! Att ni synliggör de ojämlikheter so m finns idag, i synnerhet sådana som många oftast inte tänkt på att de existerar.
Tyckte också att det är bra att det är ett rum för egna diskussioner inte för att försvara er ställning mot de som är anti.
Eftersom ni frågar efter förslag på vad ni kan ta upp.. berätta gärna hur pojkar och flickor särbehandlas redan som små och vilka konsekvenser det ger. Att det exempelvis faktiskt kan göra mer skada än nytta att säga till en flicka hur fin hon är. (hoppas ni förstår vad jag menar :)
keep up the good work!

Svar: Kul att du tycker det! Ja precis, ett eget rum är exakt vad vi ville skapa här. Vi saknade ett rum där vi kunde diskutera feminism och andra frågor utan att bli kallade rabiata och extrema.. Tack för tipset! Det är definitivt ett intressant och viktigt ämne - vi får göra en vodd om det snart! :) /Malin
None None

#10 - - Mimmi Granat:

Jag diskuterar gärna med dig om vad jag menar ;)

Svar: I en vodd kanske? ;) /Malin
None None

Upp